Proces stanovování úhrad léčivých
přípravků v ČR je komplexní a zahrnuje několik klíčových subjektů, které
společně ovlivňují konečné rozhodnutí. V našem posledním příspěvku
věnovanému rozhodovací praxi jsme upozornili na pozici zdravotních pojišťoven v procesu
rozhodování. Nyní se podívejme podrobněji, které subjekty v tomto procesu vystupují
a jak celý mechanismus funguje.
                        
                                                                                                                                        
                                        
                                             
                                        
                                    
                                
                            
                        
                                                            Hlavní aktéři v procesu stanovení úhrady léčiv
- Žadatel
     (držitel registrace)
- Podává
      návrh na úhradu (a cenu) léčivého přípravku. 
- Předkládá
      důkazy o účinnosti a bezpečnosti spolu s farmakoekonomickou analýzu
      (FEA), která hodnotí přínosy léčby ve vztahu k jejím nákladům (tam, kde
      je to dle zákona vyžadováno).
- Podává
      námitky k hodnocení SÚKLu a taktéž se může odvolat k vydanému
      rozhodnutí.
- Jedná
      s plátci (zdravotními pojišťovnami) o limitaci dopadu.
- Státní
     ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL)
- Funguje
      jako regulátor stanovující cenu, úhradu a její podmínky.
- Posuzuje
      nákladovou efektivitu a dopad do zdravotního rozpočtu.
- Hodnotí
      klinický přínos léčby.
- Ministerstvo
     zdravotnictví ČR (MZČR)
- Působí
      jako odvolací orgán pro případy, kdy některá ze zúčastněných stran
      nesouhlasí s rozhodnutím SÚKL a podá odvolání.
- Plátci
     zdravotní péče – zdravotní pojišťovny
- V
      ČR je celkem sedm zdravotních pojišťoven, které hrají zásadní roli v
      procesu úhrad.
- Jsou
      účastníkem řízení stejně jako držitel (ve vybraných řízeních mohou být
      sami žadatelem).
- Spravují
      zdravotní rozpočet a dohlíží na stability a udržitelnost systému. 
- Uzavírají
      smlouvy s držiteli léčiv v zájmu zajištění stability systému a
      dostupnosti léčby.
- Jejich vyjádření je klíčové v procesu
      stanovení úhrady a jejich kladné posouzení farmakoekonomické analýzy,
      zejména dopadu na rozpočet je podkladem pro rozhodnutí SÚKLu. Z rozhodovací
      praxe nyní víme, že vyjádření jedné zdravotní pojišťovny stačí pro
      neakceptovatelnost prezentovaného dopadu do rozpočtu.
- Odborné
     společnosti a pacientské organizace
- Odborná společnost a pacientská organizace je
      účastníkem v řízeních stanovení úhrady léčivých přípravků pro vzácná
      onemocnění. V ostatních řízení je role odborných společností (a
      pacientských organizací) podpůrná a SÚKL se na ně obrací zejména
      s otázkami na reálnou klinickou praxi.
 
Jak probíhá rozhodování?
Celý proces rozhodování o úhradě léčivého přípravku se
skládá z několika kroků:
- Podání
     žádosti – žadatel předkládá návrh úhrady spolu s ekonomickou analýzou.
- Posouzení
     SÚKL – regulační orgán provádí hodnocení nákladové efektivity a
     přínosů léčby.
- Vyjádření
     zdravotních pojišťoven – posuzují ekonomické dopady a stabilitu
     systému.
- Možná
     vyjádření odborníků (případně pacientských organizací) – ke klinické
     praxi (např. z důvodu reálného dávkování, apod). 
- Konečné
     rozhodnutí a možnost odvolání k Ministerstvu zdravotnictví.
Tento komplexní proces by měl zajistit, aby účinnost a
bezpečnost léčivých přípravků byla adekvátně finančně ohodnocena, ale zároveň tato
péče byla pro zdravotní systém ekonomicky udržitelná.