Dne 11. 7. 2025 zveřejnil SÚKL aktualizaci pokynu:
UST-45 verze 1 - Hlášení zahájení, přerušení, obnovení a ukončení uvádění
léčivého přípravku se zaměřením na povinnosti spojené s oznámením
přerušení dodávek a množství zboží, které má MAH k dispozici
Dříve používaný webový formulář pro hlášení market reportu (MR) je nahrazený API, došlo k rozšíření kapitoly hlášení MR pro PZLÚ, hlášení do MR pro LP ve schváleném SpLP a k revizi textu.
Tento pokyn nahrazuje UST-45 s účinností od 11. 7. 2025.
SÚKL zveřejnil článek zabývající se prací s šedou barvou označenými informacemi ("šedění") v common textech centralizovaných a MR/DC přípravků, jejich českých překladech a v tištěných materiálech.
Článek se vztahuje i na národně registrované přípravky, kde se však šedění týká pouze vybraných bodů v informacích o přípravku. Platí zde stejné principy jako u MR/DC přípravků, které jsou popsány níže v tomto článku. Národně registrované přípravky jsou explicitně zmíněny pouze tam, kde to SÚKL považuje za vhodné.
Cílem tohoto článku je usnadnit držitelům orientaci v jednotlivých typech šedění a pomoci objasnit, jak správně promítnout šedě označený text do českých překladů SmPC, PIL a textu obalu a do tištěných materiálů (PIL, obal, případně SmPC).
Doposud totiž neexistuje žádný evropský pokyn, který by se komplexně zabýval šeděním v informacích o přípravku, a je mnoho zdrojů, kde lze nalézt informace k této problematice, přičemž jednotlivé lékové autority uplatňují i svůj historický přístup nebo postupují případ od případu. Tento článek je jen systematickým souhrnem informací uvedených na mnoha různých místech.
SÚKL zveřejnil článek zabývající se prací s šedou barvou označenými informacemi v common textech centralizovaných a MR/DC přípravků, jejich českých překladech a v tištěných materiálech.
Při stanovení maximální ceny
výrobce a výše úhrady léčiv v České republice se uplatňuje princip vnější
cenové reference (external price referencing, EPR). Principy vnější cenové
reference v podmínkách ČR jsou stanoveny zákonem č. 48/1997 Sb., o
veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících
zákonů.
Základem v tomto
přístupu je porovnání cen výrobce daného léčivého přípravku mezi zeměmi EU, přičemž
výsledná maximální cena v ČR je odvozena na základě těchto referencí. K tomu je
vhodné uvést, že napříč EU jsou podmínky a přístupy k EPR různé a stále
nepanuje jednotný přístup. Každá země má svá specifická pravidla a seznamy zemí
mezi nimiž referencování provádí.
Proto jsme vytvořili interaktivní mapu, která
vizualizuje země zapojené do systému EPR v podmínkách uplatňovaných
v České republice, která umožňuje rychlý přehled o tom, které státy jsou
v podmínkách ČR zohledňovány při stanovení maximální ceny výrobce a úhrady
léčiv.
🔍 Funkce mapy:
zobrazení zemí používaných jako referenčních při stanovení výše úhrady
přehled databází jednotlivých zemí
odlišení zemí referenčního koše pro stanovení maximální ceny výrobce
přehledné barevné rozlišení a snadná orientace v údajích
Tato mapa je užitečným nástrojem pro:
odborníky ve farmaceutickém průmyslu
analytiky
pracovníky regulace cen a úhrad
a všechny, kdo sledují dynamiku evropských cenových strategií léčiv
MZ vydalo závazné
stanovisko ve kterém souhlasí se stanovením úhrady pro léčivý přípravek pro
vzácná onemocnění (LPVO) poté, co stanovení úhrady jednomyslně doporučil
poradní orgán.
Ačkoli posuzovaný LPVO
úhradu získá, bude i nadále nezbytné podat žádost o individuální mimořádnou
úhradu dle § 16 zákona o veřejném zdravotním pojištění. Důvodem
je ta skutečnost, že posuzovaný LPVO je pro danou indikaci používán
v kombinaci s dalším lékem, který však nemá úhradu ze zdravotního
pojištění stanovenu. Pro tento druhý lék tak bude nutné podat žádost o
mimořádnou úhradu, jak uvedlo MZ ve svém stanovisku.
MZ souhlasí se
stanovením výše a podmínek úhrady zejména s ohledem na věk pacientů pro které
je léčba indikována, na závažnost onemocnění a po pečlivém prozkoumání důkazů o
účinnosti a bezpečnosti předmětného LPVO.
Od roku 2023, kdy do praxe vstoupila nová
legislativa týkající se stanovení ceny a úhrady léčiv pro vzácná onemocnění doposud
vydalo Ministerstvo zdravotnictví celkem 35 závazných stanovisek a z toho v 11
případech se stanovením úhrady nesouhlasilo, ve 2 případech navrhlo změnu
podmínek úhrady ve srovnání s návrhem SÚKL a v jednom případě navrhlo změnu
výše úhrady ve srovnání s návrhem SÚKL.
V našem newsletteru jen tento týden podrobně
rozebíráme další klíčový dokument z rozhodovací praxe v oblasti cen
a úhrad a jejich dopady.
Články z rozhodovací praxe čerpají
z veřejně dostupných textů rozhodnutí MZ ČR a rozhodnutí
SÚKL. Na stránkách společnosti Pharmeca a.s. je možné průběžně sledovat přehled vydaných
rozhodnutí SÚKL a MZ ČR v oblasti cen a úhrad.
Dne 15 . 7. 2025 od 9:30 hodin se v budově Poslanecké sněmovny uskuteční seminář s názvem: Dermatovenerologie není jen kožní - prevence, včasná detekce, účinná léčba, dlouhodobá péče.
Program semináře:
1. blok - Česká dermatovenerologie dnes
MUDr. Hana Zákoucká
Jsou pohlavně přenosné choroby ještě tématem?
prof. MUDr. Monika Arenbergerová, Ph.D
Nechme na hlavě. Je chybění jen vadou na kráse?
prof. RNDr. Ladislav Dušek, Ph.D
Skončíme na kožní rakovinu?
prof. MUDr. Petr Arenberger, DrSc, MBA, FCMA
Skončíme tedy opravdu na kožní rakovinu?
MUDr. Zuzana Nevoralová, Ph.D Léčit nebo neléčit? Zkušenost s ní má skoro každý
prof. RNDr. Ladislav Dušek, Ph.D
"Docela šikovnej student a nakonec skončil na kožním"
2. blok: Jak žijí a co potřebují čeští pacienti?
Karolína Hercíková
Jak jsem se natrápila s atopickým ekzémem. Proč?
Barbara Tesařová Kolibříci pomáhají, z.ú.
Ing. Bc. Jan Trávníček
Lupénka mi dělala nepořádek, a nejen to
3. blok: Panelová diskuse
prof. MUDr. Věra Adámková, CSc, místopředsedkyně Výboru pro zdravotnictví
Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
prof. MUDr. Petr Arenberger, DrSc, MBA, FCMA, přednosta
Dermatovenerologické kliniky 3. LF UK
prof. MUDr. Monika Arenbergerová, Ph.D, proděkanka 3. LF UK
prim. MUDr. Marta Moidlová, LaserPlastic, Klinika laserové a estetické
dermatologie a plastické chirurgie
Dr. Zsofia Pusztai se spolupracovníkem, vedoucí kanceláře WHO ČR
Ing. Helena Rögnerová, ředitelka Institutu klinické a experimentální medicíny
MUDr. Zdeňka Salcman Kučerová, MBA, LL.M., ředitelka úseku zdravotnického
Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR
MUDr. Hana Zákoucká, vedoucí Národní referenční laboratoře pro diagnostiku syfilis
a chlamydií Státního zdravotního ústavu.
Dne 30. 6. 2025 zveřejnil SÚKL aktualizace pokynů:
REG-29 verze 5 - Metodika posuzování přijatelnosti názvů léčivých přípravků pro účely registračního řízení
Jedná se o komplexní revizi pokynu související s úpravou posuzovací praxe Ústavu na základě podnětů držitelů rozhodnutí o registraci.
Tento pokyn nahrazuje REG-29 verze 4 s platností od 1. 7. 2025.
REG-96 verze 2 - Požadavky na předkládání grafických návrhů obalů léčivých přípravků (mock-upů)
Oproti původní verzi došlo k odstranění povinnosti předkládání změny v registraci při snižování počtu jazyků na obalu a další upřesnění v souladu s aktuálně zavedenou praxí.
Tento pokyn nahrazuje REG-96 verze 1 s platností od 1. 7. 2025 pro všechna podání obsahující mock-upy.
Dne 1. 7. 2025 pak dále zveřejnil nový pokyn:
UST-47Výpočet obvyklého množství léčivých přípravků označených příznakem „omezená dostupnost“
Pokyn byl vydán za účelem dosažení transparentnosti a v rámci zásady legitimního očekávání ve vztahu k výkladu ustanovení § 82 odst. 3 písm. h) zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoL“). Ústav tak činí s cílem odstranění případných nejasností na straně adresátů zmíněné právní normy (provozovatelů lékáren v souladu s § 82 odst. 3 písm. h) ZoL), tzv. veřejných lékáren.
Stanovisko Ministerstva zdravotnictví České republiky ke správním řízením
o žádosti o stanovení úhrady v indikaci onemocnění naplňujícího definici
vzácného onemocnění vedeným s léčivými přípravky, které nejsou stanoveny jako
léčivý přípravek určený k léčbě vzácného onemocnění podle nařízení Evropského
parlamentu a Rady 141/2000/ES o léčivých přípravcích pro vzácná onemocnění.
Zákon č. 48/1997Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 48/1997 Sb.“
nebo „zákon“) neupravuje zvláštním způsobem vstup do systému úhrad léčivého
přípravku určeného pro léčbu vzácného onemocnění, kterému však nebyla udělena
tzv. orphan designace podle příslušného nařízení. Takový léčivý přípravek nelze označit
za léčivý přípravek pro vzácná onemocnění podle zákona č. 48/1997 Sb. (dále také jen
„LPVO“), jelikož podle věty druhé § 39da odst. 1 platí, že „Za léčivý přípravek určený k
léčbě vzácného onemocnění se považuje léčivý přípravek, který byl stanoven jako
takový podle přímo použitelného předpisu Evropské unie o léčivých přípravcích pro
vzácná onemocnění.“, což znamená, že léčivý přípravek, který nebyl jako léčivý
přípravek pro léčbu vzácných onemocnění stanoven podle nařízení Evropského
parlamentu a Rady 141/2000/ES o léčivých přípravcích pro vzácná onemocnění,
nemůže podat žádost o stanovení výše a podmínek úhrady podle § 39da zákona, byť je
pro léčbu vzácného onemocnění registrován.
Na okraj lze podotknout, že žádat o stanovení úhrady LPVO postupem dle § 39da je
právo držitele rozhodnutí o registraci léčivého přípravku, nikoli povinnost, přičemž vstup
do systému úhrad je LPVO umožněn i skrze postupy podle § 39g či § 39d zákona.
Vstup do systému úhrad je tak pro léčivé přípravky, které nelze označit jako LPVO podle
zákona č. 48/1997 Sb., možný pouze v řízeních vedených podle §§ 39g, 39i nebo 39d. V případě řízení vedeného podle § 39g nebo § 39i zákona, jehož výsledkem by bylo
stanovení tzv. trvalé úhrady léčivému přípravku bez orphan designace v terapeutické
indikaci vzácného onemocnění, je mimo jiné třeba, aby v takovém řízení byla splněna
podmínka účelné terapeutické intervence ve smyslu věty druhé § 15 odst. 7 zákona.
Je však třeba upozornit, že v rámci hodnocení nákladové efektivity v řízení o stanovení (případně změně) výše a podmínek úhrady léčivého přípravku v tzv. trvalé úhradě nelze
využít LPVO s úhradou stanovenou podle § 39da zákona jako srovnávanou intervenci
(komparátor) v základním scénáři v rámci hodnocení nákladové efektivity, jak bylo blíže
objasněno ve stanovisku Ministerstva zdravotnictví České republiky ze
dne 7. dubna 2025.
Jako vhodnější cesta se tak v případě léčivého přípravku určeného k léčbě vzácného
onemocnění bez orphan designace jeví žádost a řízení o stanovení dočasné úhrady
podle § 39d zákona, neboť určité odlišnosti řízení o dočasné úhradě spíše odpovídají
charakteru takového léčivého přípravku než postupy uplatňované v řízení o tzv. trvalé
úhradě.
Prvním specifikem postupu podle § 39d zákona je prokázání alespoň jednoho kritéria pro
přiznání statusu VILP v souladu s § 39d odst. 2 zákona č. 48/1997 Sb., čímž je zajištěno,
že takový léčivý přípravek přináší jistou míru inovace, která má nezanedbatelný vliv na
léčbu závažného onemocnění a bude mít svou roli v terapeutickém schématu léčby
daného vzácného onemocnění v doporučených klinických postupech pro ČR nebo
zahraničí. Pokud tedy žadatel požádá o stanovení první případně druhé dočasné úhrady,
měl by pak na základě dispoziční zásady v žádosti označit, podle jakého písmene
ustanovení § 39d odst. 2 zákona č. 48/1997 Sb. léčivý přípravek svým klinickým
přínosem splňuje podmínku pro přiznání statusu VILP, potažmo stanovení první nebo
druhé dočasné úhrady.
Naplnění alespoň jednoho kritéria pro přiznání statusu VILP posuzovaného léčivého
přípravku bez orphan designace, pro nějž je žádáno stanovení první nebo druhé
dočasné úhrady v terapeutických indikacích pro onemocnění naplňující definici vzácného
onemocnění, se pak posuzuje oproti terapii léčivými přípravky se stanovenou
úhradou podle § 39g zákona, tedy obdobně jako před 1. 1. 2022, než vešla
v účinnost novela zákona, která přinesla právní úpravu možnosti stanovení úhrady
léčivého přípravku s aktivní orphan designací tzv. třetí cestou, tj. postupem dle § 39da
zákona. Vzhledem k tomu, že postup podle § 39da je určen pouze pro jasně vymezenou
skupinu LPVO a jsou uplatňovány specifické požadavky a kritéria, tak v situaci, kdy
v systému úhrad v době žádosti o stanovení dočasné úhrady léčivému přípravku
bez orphan designace v terapeutické indikaci pro onemocnění naplňující definici
vzácného onemocnění již figuruje LPVO se stanovenou úhradou podle § 39da
zákona, není na místě, aby hodnocení kritéria VILP takového léčivého přípravku
bylo prováděno oproti tomuto LPVO. Tímto zůstává zachován princip hodnocení
kritérií pro přiznání statusu VILP oproti léčivým přípravkům se stanovenou úhradou podle
§ 39g zákona podobně jak je tomu v případech, kdy je pro léčivý přípravek žádána dočasná úhrada a v systému úhrad již figuruje VILP s úhradou v totožné indikaci - pokud
by totiž v řízení o stanovení dočasné úhrady léčivému přípravku bez orphan designace
bylo požadováno splnění kritérií VILP oproti LPVO s úhradou podle § 39da zákona,
docházelo by k nedůvodnému kumulativnímu navyšování parametrů pro přiznání statusu
VILP nově vstupujícímu léčivému přípravku.
Relevantním komparátorem pro posouzení kritérií VILP dle ustanovení §39d odst. 2
zákona a komparativní účinnosti by tak měl být hrazený terapeutický postup, který má
úhradu stanovenou dle § 39g, případně podle § 39i zákona, a není-li takový léčivý
přípravek k dispozici, je možné uvažovat i jiné alternativy léčby, například nejlepší
podpůrnou léčbu (BSC). Nicméně i LPVO se stanovenou úhradou podle § 39da zákona
je hrazený terapeutický postup, tudíž v klinickém hodnocení předloženém žadatelem by
mělo být provedeno srovnání oproti použití LPVO v dané indikaci, přičemž do systému
úhrad vstupující VILP v tomto srovnání musí splňovat podmínku srovnatelného nebo
vyššího účinku vůči danému LPVO v posuzované terapeutické indikaci – ve stanovení
nové úhrady léčivému přípravku s nižší účinností, než má již hrazený LPVO, nelze
shledat veřejný zájem, neboť takový léčivý přípravek pravděpodobně pacientům
nepřináší benefit oproti již hrazené léčbě LPVO. V souvislosti s vyhodnocením kritéria
pro přiznání statusu VILP posuzovaného léčivého přípravku bez orphan designace je
vhodné doplnit, že není-li v daném konkrétním případě k dispozici dostatečná přímá
evidence, lze akceptovat i nepřímou evidenci, resp. metodologicky správně provedená
nepřímá srovnání.
Druhým specifikem postupu podle § 39d zákona je přístup k posouzení účelnosti
terapeutické intervence, jelikož podle věty třetí § 39d odst. 3 zákona č. 48/1997 Sb. platí,
že „Pro stanovení dočasné úhrady se nevyžaduje splnění podmínky nákladové efektivity
jako jedné z podmínek účelné terapeutické intervence podle § 15 odst. 7.“ Toto reflektuje
případy, kdy vysoce inovativní léčivé přípravky nejsou nákladově efektivní kupříkladu
z důvodu, že není dostatek validních dat k předložení metodicky akceptovatelné analýzy
nákladové efektivity, avšak je odůvodněný předpoklad, že nákladově efektivní v určitém
časovém horizontu budou a zároveň je nezpochybnitelné, že přinášejí jistou míru
inovace.
Ačkoliv nesplnění podmínky nákladové efektivity ve smyslu věty druhé § 15 odst. 7
zákona č. 48/1997 Sb. není samostatným důvodem pro nepřiznání dočasné úhrady
léčivému přípravku, jemuž je možné přiznat status VILP, i v řízení dle § 39d zákona se
vyžaduje předložení farmakoekonomických hodnocení, tj. hodnocení nákladové efektivity
a dopadu do rozpočtu. Je třeba dodat, že podle věty čtvrté § 15 odst. 8 zákona
č. 48/1997 Sb. stále platí, že „Dopad do rozpočtu musí být v souladu s veřejným zájmem podle § 17 odst. 2.“ – neakceptovatelný dopad do rozpočtu může být důvodem pro
nepřiznání dočasné úhrady.
Vzhledem k tomu, že relevantním komparátorem ke klinickému posouzení pro přiznání
statusu VILP léčivému přípravku bez orphan designace v terapeutické indikaci pro
onemocnění naplňující definici vzácného onemocnění jsou léčivé přípravky s úhradou
stanovenou dle § 39g, případně podle § 39i zákona či jiné alternativy léčby, měly by být
na základě již předložených zdrojových dat (účinnost, bezpečnost) metodologicky
správně i komparátorem v základním scénáři farmakoekonomického posouzení daného
léčivého přípravku žádajícího o stanovení dočasné úhrady v terapeutické indikaci pro
onemocnění naplňující definici vzácného onemocnění.
V metodologicky správně provedeném farmakoekonomickém hodnocení by však
v alternativním scénáři analýzy nákladové efektivity mělo být pracováno
i s komparátorem, jímž je právě LPVO se stanovenou úhradou podle § 39da zákona,
přičemž analýza musí být přezkoumatelná a provedena metodicky správně. Naopak
LPVO jako komparátor musí být zohledněn v základním scénáři analýzy dopadu na
rozpočet vzhledem k ustanovení § 39d odst. 6 zákona tak, aby odhad dopadu na
rozpočet co nejvíce odpovídal aktuální klinické praxi, resp. odhadované náklady na
hodnocený přípravek nebyly nadhodnoceny neuvažováním LPVO jako komparátoru.
Léčivý přípravek, který není stanoven jako léčivý přípravek pro vzácná
onemocnění podle nařízení Evropského parlamentu a Rady 141/2000/ES o léčivých
přípravcích pro vzácná onemocnění, a pro který je požadováno stanovení úhrady
v terapeutických indikacích pro onemocnění naplňující definici vzácného
onemocnění, tedy mohou vstupovat do systému úhrad z veřejného zdravotního
pojištění prostřednictvím postupu podle § 39d zákona za podmínky prokázání
alespoň jednoho kritéria pro přiznání statusu VILP posuzovaného léčivého
přípravku, a to oproti terapii léčivými přípravky se stanovenou úhradou podle
§ 39g, případně dle § 39i, zákona a zároveň za podmínky alespoň srovnatelné
účinnosti oproti LPVO hrazenému v totožné indikaci podle § 39da zákona.
Farmakoekonomické hodnocení posuzovaného léčivého přípravku v základním
scénáři analýzy nákladové efektivity je pak metodologicky správně provedeno
oproti léčivým přípravkům s úhradou stanovenou podle § 39g, případně dle § 39i
zákona či jiné alternativě léčby, přičemž LPVO se stanovenou úhradou podle
§ 39da je třeba využít jako komparátor v základním scénáři analýzy dopadu na
rozpočet a v alternativním scénáři analýzy nákladové efektivity.
Uvedený text byl kompletně převzat ze stránek MZ ČR.
Ministerstvo zdravotnictví ČR zveřejnilo stanovisko k žádostem o stanovení úhrady v indikaci onemocnění naplňujícího definici vzácného onemocnění vedenými s léčivými přípravky, které nejsou...
Stanovení úhrady pro off-label indikace upravuje ustanovení § 39b odst. 3 zákona o veřejném zdravotním pojištění. Pro stanovení úhrady je nezbytné prokázat, že použití hodnoceného léčivého přípravku v dané off-label indikaci je dostatečně odůvodněno současným vědeckým poznáním a jeho použití je jedinou možností léčby. Pokud se nejedná o jedinou možnost léčby, je nezbytné pro získání úhrady prokázat nákladovou efektivitu ve srovnání se stávající léčbou. V případě, že v řízení není prokázáno splnění podmínky odůvodněnosti léčby dostatečným vědeckým poznáním, Ústav splnění dalších podmínek již neposuzuje.
Dostatečné vědecké poznání je vyhodnocováno v rámci důkazů k dané indikaci. Aktuálně Ústav v rámci jednoho řízení dospěl k odlišným závěrům při posuzování splnění této podmínky u dvou indikací téhož přípravku: léčby high-grade skvamózní intraepiteliální neoplazie lokalizované na vulvě (HSIL) a extra-mamární Pagetovy choroby vulvy (EMPD). Obě navržené indikace HSIL i EMPD jsou off-label.
Ústav věc posoudil tak, že podle dostupných důkazů je použití léku v terapii vulvárních HSIL dostatečně podloženo současným vědeckým poznáním, přípravek je zároveň i nákladově efektivní, a proto je možné podmínky úhrady v této off-label indikaci stanovit.
Naopak v případě EMPD není použití léku dostatečně odůvodněno, neboť studie, které byly provedeny, vykazovaly řadu metodologických omezení, jako jsou malé soubory pacientů, absence kontrolního ramene a observační design. Proto Ústav navrhuje nestanovit úhradu léku pro indikaci EMPD.
Otázkami spojenými
s off-label použitím přípravku se v minulosti zabýval i Nejvyšší
správní soud a podrobnější rozbor dopadů do praxe jsme rozebírali
v našem prémiovém newsletteru. Detailní rozbory mají naši předplatitelé už od pondělí ve svých e-mailech. Pokud nechcete, aby Vám unikaly důležité informace,
neváhejte nás kontaktovat.
V našem newsletteru jen tento týden podrobně
rozebíráme další 3 klíčové dokumenty z rozhodovací praxe v oblasti cen
a úhrad a jejich dopady. A dále jsme také upozornili na:
nově doporučené léky k registraci –
nevstupující právě do vaší terapeutické skupiny?
Nové a aktualizované pokyny lékových agentur.
Výběr z odborných zpravodajských informací
z farma průmyslu – neutekl Vám nějaký?
Články z rozhodovací praxe čerpají
z veřejně dostupných textů rozhodnutí MZ ČR a rozhodnutí
SÚKL. Na stránkách společnosti Pharmeca a.s. je možné průběžně sledovat přehled vydaných
rozhodnutí SÚKL a MZ ČR v oblasti cen a úhrad.
Dne 25. 6. 2025 od 9 hodin se v uskuteční setkání odborníků v rámci kulatého stolu, zaměřeného na budoucnost onkologické péče, její organizaci a dostupnost v České republice pod názvem: Kam kráčíš, česká onkologie?
Diskusní témata:
Organizace onkologické péče
Dostupnost onkologické péče
Mezi pozvanými hosty jsou:
prof. RNDr. Ladislav Dušek, Ph.D. (ÚZIS)
RNDr. Marián Rybář, MHA (Ministerstvo zdravotnictví ČR)
doc. MUDr. Milan Vošmik, Ph.D. (FN Hradec Králové)
prim. MUDr. Kateřina Jirsová (Nemocnice Na Pleši)
MUDr. Jitka Vojtová, MBA (OZP)
Bc. Michaela Tůmová (Hlas onkologických pacientů)
Mgr. Eva Karásková (AIFP)
MUDr. Hana Korunková (Karlovarská krajská nemocnice)
Evropská léková agentura (EMA) zveřejnila návrh dokumentu ke klinickém hodnocení léčivých přípravků pro léčbu systémové sklerózy.
V současné době neexistují žádné vědecké pokyny EMA týkající se klinického hodnocení léčivých přípravků určených k léčbě systémové sklerodermie (SSc). Tento pokyn je proto nezbytný pro podporu vývoje a žádostí o registraci u tohoto onemocnění.
EMA zahájila veřejnou konzultaci k návrhu pokynu ke klinickému hodnocení léků určených pro systémovou sklerodermii a dále k pokynu o epidemiologických údajích o infekcích přenosných krví.
Odvolatel
v rámci řízení namítal, že SÚKL nepostupoval dle § 39c odst. 5 zákona o
veřejném zdravotním pojištění, když nenavýšil úhradu přípravkům obsahujícím
vybranou léčivou látku za účelem zajištění plné úhrady. Uvedené
ustanovení stanoví, že pokud při stanovení úhrady nebyl v některé ze skupin
léčivých látek uvedených v příloze č. 2 bez ohledu na terapeutickou zaměnitelnost alespoň 1 léčivý přípravek plně
hrazen, Ústav upraví rozhodnutím úhrady tak, aby nejméně nákladný léčivý
přípravek ze skupiny posuzovaných léčivých přípravků byl plně hrazen.
Odvolatel měl
za to, že dle předmětného ustanovení je třeba navýšit plnou úhradu ve skupině zaměnitelných
přípravků. Není podle něj dostačující, že plně hrazeným přípravkem je přípravek
ze stejné skupiny Přílohy č. 2, který ale není terapeuticky zaměnitelný a nelze
ho podle podmínek úhrady vůbec použít u pacientů s hodnocenou léčivou
látkou. Dle odvolatele tedy nebyla splněna podmínka plné úhrady alespoň jednoho
hrazeného přípravku ve smyslu § 39c odst. 5 zákona.
MZ k tomu
uvedlo, že léky s posuzovanými účinnými látkami patří do skupiny
cytostatik – inhibi-torů tyrozinkinázy, tj. skupiny číslo 116 přílohy č. 2.
Předmětné přípravky i plně hrazený přípravek zařazený do skupiny Přílohy č. 2 jsou
používány a hrazeny pro typově stejné onemocnění – k léčbě chronické myeloidní
leukémie (CML). Splnění podmínky zajištění plné úhrady alespoň jednoho
přípravku z přílohy č. 2 se přitom posuzuje ve vztahu k referenční indikaci
(tj. ve vztahu k široké skupině pacientů), nikoli k určité podskupině
pacientů s CML. Z uvedených důvodů MZ postup SÚKL označilo za správný,
neboť byl zajištěn hrazený přípravek u pacientů s CML ve skupině 116 přílohy č.
2 zákona o veřejném zdravotním pojištění.
Otázkou plně hrazených léčivých přípravků
v rámci přílohy č. 2 se zabýval ve své judikatuře i Ústavní soud České
republiky. Převratným byl jeho nález ve věci plné úhrady terapie onemocnění
prostaty a prsu. Nález sp. zn. III. ÚS 2332/16 se zaměřil na otázku,
zda je v souladu s ústavním pořádkem, pokud není pro pacienty s karcinomem
prostaty k dispozici žádný plně hrazený léčivý přípravek, zatímco pro pacientky
s karcinomem prsu je takový přípravek dostupný, byť jsou tyto přípravky
zařazeny do stejné skupiny Přílohy č. 2 zákona o veřejném zdravotním pojištění. Ústavní soud konstatoval, že výklad zákona, který
umožňuje závěr, že určitý léčivý přípravek nemá být plně hrazen z veřejného
zdravotního pojištění pouze z důvodu, že již existuje plně hrazený léčivý
přípravek pro jiné onemocnění (v tomto případě pro karcinom prsu), zasahuje do
samotné podstaty ústavně zaručeného práva na ochranu zdraví podle čl. 31
Listiny základních práv a svobod. Soud zdůraznil, že správní soudy v tomto
případě postupovaly formalisticky a nezabývaly se opodstatněností tvrzení
stěžovatelky, že jiný plně hrazený přípravek pro léčbu karcinomu prostaty
neexistuje. Z uvedeného vyplynulo, že pokud léčivé přípravky sice obsahují
léčivé látky zařazené do stejné skupiny Přílohy č. 2, ale jsou určeny pro léčbu
typově jiných onemocnění (v jednom případě k léčbě rakoviny prsu a
v druhém na léčbu prostaty), je nutné zajistit nejen plnou úhradu
v dané skupině Přílohy č. 2, ale navíc i plnou úhradu pro konkrétní
onemocnění (jak pro Ca prsu, tak pro prostatu). V tomto roce MZ uvedený Nález Ústavního soudu
vyložilo v rámci řízení o odvolání ve věci zkrácené revize referenční
skupiny v tom smyslu, že je-li zajištěna plná úhrada léčivého přípravku ze
skupiny Přílohy č. 2 pro léčbu konkrétního typu onemocnění pak, jsou-li do
stejné skupiny Přílohy č. 2 zařazeny přípravky pro léčbu zcela jiného typu
onemocnění, není třeba zajistit jejich plnou úhradu v případě, že léčba
tohoto zcela jiného typu onemocnění je plně hrazena přípravkem, který není
zařazen do stejné skupiny přílohy č. 2. V této věci dosud soud
nerozhodoval.
V našem newsletteru jen tento týden podrobně
rozebíráme další 3 klíčové dokumenty z rozhodovací praxe v oblasti cen
a úhrad a jejich dopady. Tento článek je jen ukázkou našeho přehledu. Detailní
rozbory mají naši předplatitelé už od pondělí ve svých e-mailech. Pokud
nechcete, aby vám unikly důležité změny, neváhejte nás kontaktovat.
V tomto týdnu jsme v newsletteru
také upozornili na:
Nejdůležitější přehledy legislativních změn.
Nově doporučené léky k registraci –
nevstupující právě do vaší terapeutické skupiny?
Výběr z odborných zpravodajských informací
z farma průmyslu – neutekl Vám nějaký?
Články z rozhodovací praxe čerpají
z veřejně dostupných textů rozhodnutí MZ ČR a rozhodnutí
SÚKL. Na stránkách společnosti Pharmeca a.s. je možné průběžně sledovat přehled vydaných
rozhodnutí SÚKL a MZ ČR v oblasti cen a úhrad.
V rámci
správního řízení vedeného Státním ústavem pro kontrolu léčiv (Ústav) nebyly
uznány námitky plátců k nákladové efektivitě. Plátci namítali, že s ohledem
na existenci smluv snižujících náklady na srovnatelně účinné léčivé přípravky uzavřených
mezi pojišťovnou a držiteli rozhodnutí o registraci, není posuzovaná terapie
nákladově efektivní. SUKL v provoinstančním řízení smlouvy o limitaci
nezohlednil, neboť argumentoval, že smlouvy nebyly rozhodující pro stanovení
úhrady srovnatelně účinným terapiím a srovnatelně účinné terapie byly nákladově
efektivní i bez uzavřených ujednání. Správnost
tohoto postupu potvrdilo i Ministerstvo zdravotnictví (MZ) v rámci
odvolacího řízení s tím, že správní řízení musí vycházet z ověřitelných
údajů. Ústav nemůže vycházet z proklamované výše nákladů na srovnatelně účinnou
terapii, která mu však není známa. Ústav tedy správně vycházel z veřejných
úhrad uvedených v Seznamu cen a úhrad, které mu byly známy.
Po tomto rozhodnutí MZ bylo vydáno další ministerské rozhodnutí
ve věci úhrady přípravku zařazeného do stejné úhradové skupiny jako ve výše
popsaném případě. I zde SUKL své rozhodnutí nezohlednit existenci smluv
při stanovení úhrady srovnatelně účinné terapii odůvodnil obdobně jako
v předchozím případě. MZ i tento postup SÚKL potvrdilo. V tomto případě s odůvodněním
v tom smyslu, že podstatné části (výše dohodnuté nejvyšší ceny výrobce)
smluvních ujednání o limitaci nákladů přípravků jsou neveřejné a tyto smlouvy
proto i v daném řízení nelze zohlednit.
Odůvodnění ministerstva zdravotnictví by mohlo ovlivnit
postup SÚKL v případě existence neveřejných smluv ovlivňujících úhradu
komparátora/vzorového přípravku/srovnatelně účinné terapie.
V našem newsletteru jen tento týden podrobně
rozebíráme dalších 11 klíčových hodnotících zpráv a jejich dopady do praxe. Tento článek je
jen ukázkou našeho přehledu. Detailní rozbory mají naši předplatitelé už od
pondělí ve svých e-mailech. Pokud nechcete, aby vám unikly důležité změny,
neváhejte nás kontaktovat.
V tomto týdnu jsme v newsletteru
také upozornili na:
udělenou výjimku použití léku po době použitelnosti.
Možnost zapojit se do evropských veřejných konzultací.
Přes 20 odborných zpravodajských informací
z farma průmyslu – neutekl Vám nějaký?
Články z rozhodovací praxe čerpají
z veřejně dostupných textů rozhodnutí MZ ČR a rozhodnutí
SÚKL. Na stránkách společnosti Pharmeca a.s. je možné průběžně sledovat přehled vydaných
rozhodnutí SÚKL a MZ ČR v oblasti cen a úhrad.
Dne 19 . 6. 2025 od 14 hodin se v budově Poslanecké sněmovny uskuteční seminář s názvem: Alzheimerova choroba – nemoc, na kterou si nebudeme pamatovat.
Mezi pozvanými hosty jsou:
prof. MUDr. Jakub Hort, Ph.D., FEAN, vedoucí Kognitivního centra při
Neurologické klinice UK, 2. LF a FN Motol
Mgr. Martina Mátlová, ředitelka České alzheimerovské společnosti
prof. MUDr. Robert Rusina, Ph.D., přednosta Neurologické kliniky FNHK
doc. MUDr. Martin Anders, Ph.D., přednosta Psychiatrické kliniky VFN v Praze
Mgr. Jakub Dvořáček, MHA, LL.M., náměstek ministra zdravotnictví
prof. RNDr. Ladislav Dušek, Ph.D., ředitel Ústavu zdravotnických informací a
statistiky
MUDr. Tomáš Boráň, ředitel Státního ústavu pro kontrolu léčiv
Diskusní témata:
Prevence - co můžeme ovlivnit
Včasná diagnostika – klíč k účinné pomoci
Současné možnosti léčby a podpory
Dopad na rodinu, společnost a systém péče
Role technologií a inovací
Budoucnost výzkumu a léčby
Dostupnost péče napříč region
Záznam konference je dostupný na internetových stránkách PSP.
Dne 10. 6. 2025 od 10h se uskuteční 5. ročník mezinárodní konference Zdravotnického deníku na téma Ekonomika prevence zdravotních rizik.
Hlavní body programu:
Leadership v prevenci zdravotních rizik
Prevence zdravotních rizik v teorii a praxi - proč neděláme to, co zachraňuje životy, přestože víme, jak na to?
Inovace v prevenci - víme jak na to?
Budoucnost zdravotních politik - přežijí dosavadní strategie?
Zdravá populace, silná ekonomika
Zúčastní se mj. premiér Petr Fiala (ODS), sportovci Kateřina Neumannová a Jan Koller, ekonom Jan Švejnar, poradce bývalého britského premiéra Tonyho Blaira Cliv Bates a další.
Poradní orgán pro úhradu léčiv určených k léčbě vzácných onemocnění MZ ČR zveřejnil souhrnnou zprávu s vyhodnocením své dosavadní aplikační praxe v období od května 2022 do března 2025. Kromě základního výčtu požadavků zákona vztahujících se k oblasti léčiv pro vzácná onemocnění a souhrnného přehledu výstupů ze všech projednání v daném období, se jedna z kapitol věnuje i klíčovým poznatkům z praxe poradního orgánu.
Dne 4. 6. 2025 zveřejnila EMA návrh dokumentu k možnosti zapojení těhotných a kojících žen do klinického hodnocení.
Tato směrnice nastiňuje vědecké a regulační principy, jakož i etické aspekty pro zařazení těhotných a kojících žen do klinických studií, a to jak před registrací, tak i po ní. Podporuje proaktivní plánování a včasnou konzultaci vývojářů léčiv s regulačními orgány s cílem zajistit bezpečnost a účinnost léčby během těhotenství a kojení.
EMA zahájila veřejnou konzultaci k návrhu zapojení těhotných a kojících žen do klinického hodnocení a dále ke srozumitelnosti souhrnu informací o přípravku .