Ministerstvo zdravotnictví ČR (MZ) jako
odvolací orgán rozhodovalo, zda podání dvou po sobě jdoucích žádostí o změnu
úhrady téhož léčivého přípravku, které se týkají odlišných terapeutických
indikací či podmínek úhrady, představuje dva samostatné předměty řízení
nebo zda se jedná o tutéž věc.
MZ se jednoznačně přiklonilo k závěru, že předmět
řízení je totožný a komplexní, a potvrdilo tak usnesení Státního ústavu pro
kontrolu léčiv (Ústav) o zastavení druhého řízení pro překážku
litispendence.
Zároveň v rámci řízení MZ zdůraznilo, že
předmětem řízení není jen izolovaná změna jedné podmínky, ale vždy komplexní
posouzení a stanovení nového, uceleného souboru výše a podmínek úhrady pro daný
přípravek. Výše a podmínky úhrady tvoří nerozlučný a vzájemně provázaný pár.
Ve svém rozhodování se MZ opíralo o judikaturu
Nejvyššího správního soudu (NSS), a to konkrétně o jeho stanovisko, že ani rozšíření
indikace (dokonce ani zcela nová indikace) samo o sobě nepředstavuje změnu
předmětu řízení.
Připuštění dvou souběžných řízení by podle MZ
vedlo k riziku vzniku dvou protichůdných rozhodnutí o úhradě, což by vneslo do
systému naprostou nejistotu.
Pro úplnost doplňujeme, že podle novely zákona
o veřejném zdravotním pojištění bude od 1. 1. 2026 možné vést
paralelně dvě řízení o rozšíření úhrady téhož přípravku, za podmínky, že žádost
pro později zahájené řízení bude podána po vydání rozhodnutí v dříve
zahájeném řízení a obě řízení budou vedena pro odlišnou indikaci.
V našem prémiovém newsletterupodrobně
rozebíráme hodnotící zprávy a jejich dopad do praxe. Tento článek je jen ukázkou
našeho přehledu. Detailní rozbory mají naši předplatitelé už od pondělí ve
svých e-mailech. Pokud nechcete, aby vám unikly důležité změny, neváhejte náskontaktovat.
Již tuto středu se můžete opět těšit na další díl ze série článků věnované Novele zákona o veřejném zdravotním pojištění, tentokrát na téma podobné a složené přípravky.
Dne 16. 12. 2025 od 9:30 do 12:30 hod. se
uskuteční seminář
SÚKL na téma: Aktualizace Klasifikačního pokynu – přístup SÚKL k vyřizování změn registrací od 15. 1. 2026.
Okruhy semináře
Klasifikační pokyn a související pokyny/CMDh dokumenty
Supergrouping
Vyřizování IA změn od platnosti nového Klasifikačního pokynu
Nová klasifikace změn
Cílová skupina:
Zástupci držitelů rozhodnutí o registraci
Podrobný program semináře bude k dispozici nejpozději den před konáním semináře.
Podle nových pravidel Ústav v hloubkové
revizi v rámci které se prokáže významný pokles základní úhrady oproti
první hloubkové revizi, provede přezkoumání popř. zrušení indikačního omezení a
v některých případech i přehodnocení preskripčního omezení
v závislosti na povaze léku (Rx, ZULP).
Stanoví se minimální doba mezi
jednotlivými hloubkovými revizemi úhrad ve stejné referenční skupině, a to
z důvodu minimalizace nadměrné administrativní zátěže Ústavu.
Zkrácená revize cen a úhrad
Novela přináší změny ve výši
limitů rozhodných pro zahájení zkrácené revize úhrad dle typu léčivých
přípravků.
Revize maximálních cen bude nově
vedena pro přípravky zařazené do stejné referenční skupiny.
Zavádí se lhůta pro vyjádření
k hodnotící zprávě, čímž se vylučuje možnost podat obstrukční odvolání
proti usnesení o stanovení této lhůty.
Dochází k aktualizaci
podmínek pro zahájení revize úhrad z důvodu nedostupnosti léku.
Stejně jako v případě
hloubkové revize i zde se stanoví minimální doba mezi jednotlivými revizemi,
po kterou nemůže být zahájena další revize. Časové omezení se však nevztahuje
na zahájení revizí např. z důvodu vstupu prvního podobného přípravku nebo
zajištění plně hrazeného přípravku.
Podrobnější
informace k jednotlivým bodů Vám pak rádi zpřístupníme v
rámci placené verze našeho Prémiového newsletteru, neváhejte nás kontaktovat.
Krátce k novele
Dne 12. 8. 2025 byla ve Sbírce
zákonů pod číslem 289/2025 Sb. vyhlášena novela zákona o veřejném zdravotním
pojištění. Účinnost novely je k 1. 1. 2026, s výjimkou vybraných
ustanovení, která jsou účinná v průběhu roku, případně v letech
následujících.
Novela navrhuje zásadní změny v
regulaci veřejného zdravotního pojištění. Změny v oblasti stanovení cen a úhrad
léčivých přípravků se mají dotknout např. postupu při referencování zahraničních
cen, úpravy automatické dostupnosti, definice vysoce inovativních léčivých
přípravků (VILP), řízení o úhradě VILP a léčivých přípravků pro vzácná
onemocnění (LPVO) používaných v kombinaci, smluvních závazků uzavíraných s
plátci, posuzování přípravku jako LPVO, podobných přípravků, litispendence,
předkládání modelů, revizních řízení. Mění se způsob úhrady léčivých přípravků,
zejména očkovacích látek a monoklonálních protilátek určených k profylaxi.
Zavádí se speciální řízení pro léky určené k imunizaci,
Detailní rozbory dopadů
novely mají předplatitelé našeho prémiového newsletteru už od pondělí ve svých
e-mailech. Pokud nechcete, aby vám unikly důležité změny, neváhejte nás kontaktovat.
V rámci nové série článků Vás v krátkých bodech informujeme o hlavních změnách v lékové oblasti související s novelou zákona o veřejném zdravotním pojištění. Tentokrát na téma hloubkové a zkrácené...
V souvislosti s novým zákonem č.
288/2025 Sb., o kategorizaci zdravotnických prostředků předepisovaných na
poukaz hrazených z veřejného zdravotního pojištění (ZoKaZP) a o změně zákona č. 48/1997
Sb., o veřejném zdravotním pojištění (ZoVZP) a o změně a doplnění některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zveřejnil SÚKL sadu otázek
a odpovědí.
Následující text upozorňuje na
vybrané body, které se zaměřují nejen na nové povinnosti dotčených subjektů.
Je
možné podat ohlášení meziroční navýšení ceny původce již v listopadu
s účinností od 1. 1. 2026
Ano, meziroční navýšení ceny
původce je podle aktuálně platného cenového předpisu možné podat od
1. 11. 2025. Tato ohlášení jsou zpracována do seznamů vydávaných
v prosinci s účinností od 1. 1. 2026.
Bude
změna úhradové skupiny automaticky provedena na základě stávajícího zařazení
zdravotnického prostředku, nebo je nutné, aby držitel oprávnění (výrobce/
zplnomocněný zástupce) aktivně podal nové ohlášení v rámci ISZP?
Ze strany Ústavu není možné automatické přeřazení do nově vzniklé
úhradové skupiny. Je nutné podat ohlášení změny UHS podle § 39s odst. 7 ZoVZP
ve znění účinném od 1. 1. 2026.
Kdy
a jak bude možné ohlásit změnu úhradové skupiny dle nového zákona o
kategorizaci ZP?
Změnu UHS je nutné podat v rozmezí od 1. 1. 2026 do 31. 1. 2026 v ISZP.
Jaké
datum je rozhodné pro posouzení výše úhrady a správného zařazení zdravotnického
prostředku – datum vydání poukazu lékařem nebo datum samotného výdeje
zdravotnického prostředku lékárnou/distributorem?
V případě, že je ZP předepsán podle ZoVZP a uplatněn před nabytím
účinnosti ZoKaZP, je hrazen dle původních podmínek ZoVZP, viz § 3 odst. 1
ZoKaZP.
V případě, že je ZP předepsán
podle ZoVZP a uplatněn po nabytím účinnosti ZoKaZP, je hrazen dle nových
podmínek ZoKaZP, viz § 3 odst. 2 ZoKaZP.
V případě vystavení poukazu do 30.
4. 2026 na elastoviskózní roztok v UHS 11, tedy u ZP, který je hrazen dle
přechodných ustanovení podle § 3 odst. 4 ZoKaZP, a pokud je poukaz uplatněn
(pacient vyzvedává) až následující měsíc (květen 2026), je takový ZP hrazen dle
podmínek UHS 07.07.01.01 ZoKaZP.
Je
možné uznat již existující plnou moc i v případě, že neobsahuje nově
vzniklou úhradovou skupinu 07.07.01.01, pokud je z jejího obsahu zřejmé,
že se vztahuje na agendu kategorizace a úhrad zdravotnických prostředků
obecně?
Pokud je plná moc určena pro
všechny zdravotnické prostředky výrobce, tak je možné schválenou platnou plnou
moc dále používat. V případě, že jsou v plné moci vyjmenované
úhradové skupiny nebo přímo určité zdravotnické prostředky a není zde
uvedená nová úhradová skupina zdravotnických prostředků (dále jen „ZP“) nebo ZP
které se k ní vztahují, nelze ji na ZP v nové úhradové skupině
použit.
Je
možné podat žádost nyní s existující plnou mocí, a následně dodat
aktualizované znění s doplněním nové skupiny (např. formou dodatku
k plné moci) až po jejím vystavení?
SÚKL neakceptuje ani neakceptoval
žádné dodatky, doplnění ani prohlášení k plným mocem. V posuzování
plných mocí musí Ústav vystupovat jednotně jak za léčivé přípravky, tak za
zdravotnické prostředky.
Případně
doporučujete jiný formální způsob, jak včas zajistit podání žádosti
v období, kdy nová úhradová skupina ještě není obsažena ve vydaném
zmocnění, ani ve veřejných seznamech?
Pokud není nová úhradová skupina
obsažena ve schválené plné moci, je nutné podat novou žádost s novou plnou
mocí obsahující danou skupinu či ZP, nebo plnou moc na všechny ZP výrobce.
Dovolujeme si Vás upozornit, že
v případě podání několika plných mocí na všechny ZP stejného výrobce může
nastat problém, kdy budou předchozí plné moci pro jiné zmocněnce jednoho
výrobce ukončeny, neboť by nastalo vícenásobné zmocnění. Pokud tedy zastupujete
jen určité ZP výrobce, zvažte tedy rozsah své plné moci.
V případě nejasností nebo
jiných dotazů k plným mocem, prosíme, používejte emailovou adresu plne_moci@sukl.gov.cz,
případně konzultujte své kroky s právním zástupcem Vaší společnosti.
Státní ústav pro kontrolu léčiv v souvislosti s novými zákony, které se týkají i zdravotnických prostředků, zveřejnil sadu otázek a odpovědí, ve kterým mj. upozorňuje na nové povinnosti dotčených...
Novela zavádí zvláštní
úhradové řízení pro některé vybrané vakcíny, zejména ty nepovinné.
Účastníky řízení budou nově nejen
držitelé registrace a zdravotní pojišťovny, ale i Česká lékařská společnost
J. E. Purkyně.
Ústav bude pro potřeby
stanovení výše a podmínek úhrady posuzovat vakcíny s ohledem na medicínské,
sociální, ekonomické a etické aspekty a dopady na veřejné zdraví.
Hodnotící zpráva Ústavu bude
nově zahrnovat i vyjádření Státního zdravotního ústavu (vyjadřuje se po
zahájení řízení), které nemusí být shodné se stanoviskem Ústavu. Stejně jako v případě
orphans, i v tomto případě bude hodnotící zprávu posuzovat poradní orgán
Ministerstva zdravotnictví (MZ) v rámci neveřejného jednání, na němž
bude probíhat dohodovací řízení.
SÚKL následně vydává rozhodnutí
v souladu se závazným stanoviskem MZ, které se může mj. i odchýlit od
původního návrhu hodnotící zprávy – jiná výše nebo podmínky úhrady.
Novela upouští v případě
vakcín od režimu ENNV (ekonomicky nejméně náročná varianta), který vedl
k preferenci starších vakcín na úkor moderních. Již hrazeným vakcínám
dosavadní úhrada zůstává i po novele s možností individuální změny ve
vybraných případech.
Podrobnější
informace k jednotlivým bodů Vám pak rádi zpřístupníme v
rámci placené verze našeho Prémiového newsletteru, neváhejte nás kontaktovat.
Krátce k novele
Dne 12. 8. 2025 byla ve Sbírce
zákonů pod číslem 289/2025 Sb. vyhlášena novela zákona o veřejném zdravotním
pojištění. Účinnost novely je k 1. 1. 2026, s výjimkou vybraných
ustanovení, která jsou účinná v průběhu roku, případně v letech
následujících.
Novela navrhuje zásadní změny v
regulaci veřejného zdravotního pojištění. Změny v oblasti stanovení cen a úhrad
léčivých přípravků se mají dotknout např. postupu při referencování zahraničních
cen, úpravy automatické dostupnosti, definice vysoce inovativních léčivých
přípravků (VILP), řízení o úhradě VILP a léčivých přípravků pro vzácná
onemocnění (LPVO) používaných v kombinaci, smluvních závazků uzavíraných s
plátci, posuzování přípravku jako LPVO, podobných přípravků, litispendence,
předkládání modelů, revizních řízení. Mění se způsob úhrady léčivých přípravků,
zejména očkovacích látek a monoklonálních protilátek určených k profylaxi.
Zavádí se speciální řízení pro léky určené k imunizaci,
Detailní rozbory dopadů
novely mají předplatitelé našeho prémiového newsletteru už od pondělí ve svých
e-mailech. Pokud nechcete, aby vám unikly důležité změny, neváhejte nás kontaktovat.
V rámci nové série článků Vás v krátkých bodech informujeme o hlavních změnách v lékové oblasti související s novelou zákona o veřejném zdravotním pojištění. Tentokrát na téma přípravky určené k...
S platností od 11. 11. 2025 SÚKL aktualizoval seznam veřejně dostupných referenčních zdrojů cen léčiv a potravin pro zvláštní lékařské účely, které používá pro účely cenové a úhradové regulace.
SÚKL aktualizoval seznam veřejně dostupných referenčních zdrojů cen léčiv a potravin pro zvláštní lékařské účely používaných pro účely cenové a úhradové regulace.
Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) připravil změny datového rozhraní Seznamu cen a úhrad LP/PZLÚ související s novelou zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon o veřejném zdravotním pojištění) s účinností od 1. 1. 2026.
Potraviny pro zvláštní lékařské účely
K nejvýznamnější změně dochází u potravin pro zvláštní lékařské účely, jejichž kategorizace a regulace je vyčleněna do části osmé zákona o veřejném zdravotním pojištění. Údaje o kategorizovaných a nekategorizovaných potravinách budou v souladu s ustanovením § 39zb zákona o veřejném zdravotním pojištění zveřejňovány samostatně v Seznamu hrazených potravin.
Návrh Seznamu cen a úhrad PZLÚ bude zveřejňován vždy k desátému dni kalendářního měsíce.
Řádný Seznam cen a úhrad PZLÚ bude zveřejňován vždy k dvacátému pátému dni kalendářního měsíce.
K prvnímu vydání návrhu Seznamu cen a úhrad PZLÚ v novém datovém rozhraní dojde 10. 12. 2025, k vydání řádného Seznamu cen a úhrad PZLÚ pak 23. 12. 2025.
Léčivé přípravky
Zásadní změnou datového rozhraní Seznamu cen a úhrad LP/PZLÚ je odstranění všech informací týkajících se PZLÚ. Od 1. 1. 2026 budou v novém datovém rozhraní Seznamu cen a úhrad LP zveřejňovány v souladu s ustanovením § 39n zákona o veřejném zdravotním pojištění pouze informace o hrazených léčivých přípravcích.
Nové datové rozhraní dále zohledňuje změnu ustanovení § 16b odst. 1 zákona o veřejném zdravotním pojištění týkající se započitatelnosti doplatků do limitu za léčivé přípravky pro děti mladší 4 let.
Další změnou je zavedení nových symbolů „G“ a „H“ pro odlišení výše a podmínek úhrady stanovených podle nového ustanovení § 39db zákona o veřejném zdravotním pojištění.
G – úhrada LP obsahujícího léčivou látku dle § 39 db zákona č. 48/1997 Sb.
H – rozhodnutí o úhradě LP obsahujícího léčivou látku dle § 39 db zákona č. 48/1997 Sb. dosud nenabylo právní moci a je předběžně vykonatelné
K prvnímu vydání návrhu Seznamu cen a úhrad LP v novém datovém rozhraní dojde 19. 12. 2025, k vydání řádného Seznamu cen a úhrad LP pak 23. 12. 2025.
Kompletní informace obsažené ve zdrojovém článku naleznete na stránkách SÚKL.
SÚKL upozorňuje na nové datové rozhraní Seznamu cen a úhrad LP/PZLÚ související s novelou zákona o veřejném zdravotním pojištění s účinností od 1. 1. 2026.
Státní ústav pro kontrolu léčiv informuje držitele rozhodnutí o registraci, že mohou využít možnost uvádět údaje na obalu a/nebo v příbalové informaci ve více jazycích.
V těchto případech je nezbytné, aby údaje v příslušném textu (vnější obal, vnitřní obal, příbalová informace), který bude vícejazyčný, byly ve všech dotčených jazycích obsahově shodné.
Daný přípravek musí mít také shodný:
název
vyjádření síly (včetně jednotek)
lékovou formu
způsob výdeje
Veškeré podrobnosti jsou uvedeny ve zdrojovém článku na stránkách SÚKL.
Zákon o veřejném zdravotním pojištění v § 39i
odst. 2 stanovuje povinnost Státního ústavu pro kontrolu léčiv (dále jen Ústav)
neprodleně zahájit řízení z moci úřední o změně stanovené výše a podmínek
úhrady léku v případech, kdy stávající úhrada nebo podmínky úhrady
neodpovídají základní úhradě referenční skupiny nebo podmínkám úhrady stanoveným
v revizním řízení.
V rámci aktuálně běžícího řízení zahájeného
Ústavem podle citovaného ustanovení, Ústav řešil otázky spojené s výší obvyklé
denní terapeutické dávky (ODTD) a její závazností.
Podle Ústavu není účelem tohoto typu řízení
provádět nové zjištění ODTD, ale sjednotit úhrady s posledním vykonatelným
rozhodnutím v revizním řízení.
Převzetí ODTD z revizního rozhodnutí do
individuálních správních řízení je v souladu se zákonem, vyhláškou i ustálenou
správní praxí, a to i když ODTD není ve výroku uvedena explicitně. Jedná se
o imanentní součást výroku o výši základní úhrady, což potvrzují i
relevantní rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví ČR.
Ústav dále zdůraznil, že ODTD tvoří
technický základ pro výpočet základní úhrady a její hodnota je právně závazná
pro všechna následující správní řízení o změně výše a podmínek úhrady až do
další hloubkové revize úhrad.
Ústav proto posoudil námitky týkající se
neuvedení ODTD ve výroku revizního rozhodnutí či požadavku na nové zjištění
ODTD v rámci probíhajícího řízení jako nedůvodné.
V našem prémiovém newsletterupodrobně
rozebíráme hodnotící zprávy a jejich dopad do praxe. Tento článek je jen ukázkou
našeho přehledu. Detailní rozbory mají naši předplatitelé už od pondělí ve
svých e-mailech. Pokud nechcete, aby vám unikly důležité změny, neváhejte náskontaktovat.
Příští týden se můžete opět těšit na další díl ze série článků věnované Novele zákona o veřejném zdravotním pojištění, tentokrát na téma přípravky určené k imunizaci.
Naše znalosti, Vaše příležitost.
Články z rozhodovací praxe čerpají
z veřejně dostupných textů rozhodnutí MZ ČR a rozhodnutí
SÚKL. Na stránkách společnosti Pharmeca a.s. je možné průběžně sledovat přehled vydaných
rozhodnutí SÚKL a MZ ČR v oblasti cen a úhrad.
Dotazy z oblasti změny Kategorizačního stromu a úhrad od 1. 1. 2026
Státní ústav pro kontrolu léčiv v souvislosti s novým zákonem č. 288/2025 Sb., o kategorizaci zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o změně zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o kategorizaci zdravotnických prostředků) (dále jen „ZoKaZP“ a „ZoVZP“) zveřejnil sadu otázek a odpovědí.
Aktuálně publikované okruhy dotazů:
Proces přeřazení ze stávající UHS do nově vzniklé UHS
Meziroční navýšení
Přechodná ustanovení
Plná moc
Ostatní
Plné znění otázek a odpovědí naleznete na stránkách SÚKL.
Cenovým výměrem se částečně mění cenová regulace
léčivých přípravků a potravin pro zvláštní lékařské účely. Změny reflektují i
novelu zákona o veřejném zdravotním pojištění účinnou od 1. 1. 2026. Pozor! Mění se okruh přípravků regulovaných maximální cenou a těch, které jsou regulovány pouze věcným usměrněním.
Cenový výměr č. 2/2026/OLZP, kterým se stanoví seznam ATC skupin léčivých přípravků významných pro poskytování zdravotní péče, u nichž je výše maximální ceny původce stanovena s ohledem na veřejný zájem na zachování dostupnosti.
Cenový výměr č. 3/2026/OLZP o regulaci cen zdravotnických prostředků a diagnostických zdrav. prostředků in vitro.
Účinnost výměrů je k 1. 1. 2026.
Chcete se dozvědět víc o cenových výměrech? Odběratelé placené verze našeho Prémiového newsletteru mají veškeré podrobnosti už ve svých e-mailech. Neváhejte i Vy a kontaktujete nás. Přidejte se k našim pravidelným odběratelům.
SÚKL informuje o zahájení projektu elektronické příbalové informace (ePIL).
Projekt ePIL představuje pilotní řešení, jehož cílem je zavedení elektronické formy příbalové informace jako alternativy k tištěné verzi v kontextu žádostí o cizojazyčné šarže (CŠ). Tento přístup reaguje na potřebu zefektivnit procesy spojené s dostupností informací o léčivých přípravcích a zároveň reflektuje moderní trendy v oblasti digitalizace zdravotnické dokumentace. Elektronická příbalová informace je zpřístupněna prostřednictvím QR kódu umístěného na vnějším obalu léčivého přípravku, který odkazuje na aktuální (schválenou) verzi dokumentu uloženou na webových stránkách držitele rozhodnutí o registraci (dále jen „MAH“ nebo „držitel“), např. VPOIS. QR kód spolu s URL adresou bude předložen držitelem k posouzení jako součást žádosti. Ústav si však vyhrazuje právo rozhodnout, zda takto předloženou příbalovou informaci akceptuje.
Cíle projektu
Zajistit dostupnost předkládané příbalové informace bez nutnosti tištěné verze u žádostí cizojazyčných šarží.
Zjednodušit proces schvalování cizojazyčných šarží.
Zjistit skutečný zájem MAH a přijetí mezi zdravotnickými pracovníky.
Vymezení rozsahu projektu:
Pouze pro léčivé přípravky určené k použití zdravotnickým pracovníkem.
Elektronická příbalová informace je dostupná přes QR kód na vnějším obalu (přelepka nebo dotisk).
Elektronická příbalová informace je dostupná na webových stránkách administrovaných MAH, např. VPOIS.
Unikátní QR kód pro každou schvalovanou žádost, např. v případě, že by v žádosti bylo více šarží stejného léčivého přípravku, byl by QR kód vázán na žádost. Pokud v době předložení další žádosti zůstává v platnosti verze ePIL jako u předchozí žádosti, není nutné QR kód měnit.
Souhlas bude vydán na základě rozhodnutí SÚKL, schválení žádosti s ePIL však není automaticky garantované, i v případě, že o něj MAH požádá, SÚKL si vyhrazuje právo rozhodnout o jeho akceptaci individuálně.
Podmínky pro podání žádosti o CŠ s ePIL
ePIL musí být dostupná webu spravovaném držitelem, např. VPOIS. Přestože za MAH může o dovoz cizojazyčné šarže žádat zmocněnec na základě plné moci, odpovědnost stále zůstává na MAH, je tedy jeho povinností, aby zajistil dostupnost ePIL a v rámci žádosti tuto skutečnost žadatel popsal.
Je možné použít skrytý odkaz URL adresy.
QR kód na obalu musí odkazovat na schválenou verzi ePIL v rámci žádosti.
V žádosti musí být uveden odkaz (URL) na ePIL a zároveň vlastní QR kód, který bude umístěn na vnějším obalu pro kontrolu SÚKL.
Ke každé žádosti o dovoz CŠ musí být vygenerován unikátní QR kód s odkazem na schválenou ePIL (z důvodu toho, že verze PIL se může během doby použitelnosti šarže změnit). V případě, že by v žádosti bylo více šarží stejného léčivého přípravku, byl by QR kód vázán na žádost. Pokud v době předložení další žádosti zůstává v platnosti verze ePIL jako u předchozí žádosti, není nutné QR kód měnit.
Pilotní fáze a vyhodnocení
Projekt probíhá do 31. 12. 2026
Po ukončení pilotní fáze bude provedeno vyhodnocení (zpětná vazba, analýza dat).
V případě úspěchu bude možné následně používat ePIL v rozsahu uvedeném v rámci pilotní fáze jako alternativu k tištěné verzi PIL v případě podání žádosti o cizojazyčnou šarži.
Článek obsahuje pouze část textu. Plný text sdělení je dostupný na stránkách SÚKL.
Evropská léková agentura (EMA) zahájila veřejnou konzultacinávrhu pokynu k požadavkům na kvalitu léků pro fágovou terapii.
Cílem tohoto pokynu je specifikovat regulační požadavky týkající se dokumentace k prokázání kvality bakteriofágových léčivých látek a finálních produktů pro humánní použití v rámci žádostí o registraci. .
Zákon o veřejném zdravotním pojištění upravuje platnost
výše
a podmínek dočasné úhrady u vysoce inovativních léčivých přípravku (VILP) jejím
stanovením na dobu 3 let a možností opětovného stanovení, nejvýše však na další
2 roky.
V běžícím
správním řízení o stanovení první dočasné úhrady VILP ve formě tablet, Ústav
navrhuje omezit délku platnosti první dočasné úhrady tak, že platnost úhrady
skončí ve stejném okamžiku jako první dočasná úhrada terapeuticky zaměnitelného
léku se shodnou léčivou látkou ve formě kapslí ve shodné indikaci. První
dočasná úhrada tablet proto v tomto případě bude stanovena na dobu kratší
než 3 roky.
Ústav současně uvádí,
že náklady z prostředků zdravotního pojištění vynaložené na úhradu přípravku ve
formě tablet, který bude poskytovaný pojištěncům po dobu platnosti rozhodnutí o
stanovení dočasné úhrady, nesmí přesáhnout výši uvedenou v analýze dopadu do
rozpočtu, která byla podkladem pro rozhodnutí v předchozím správním řízení o
první dočasné úhradě terapeuticky zaměnitelného léku ve formě kapslí.
V našem prémiovém newsletterupodrobně
rozebíráme hodnotící zprávy a jejich dopad do praxe. Tento článek je jen ukázkou
našeho přehledu. Detailní rozbory mají naši předplatitelé už od pondělí ve
svých e-mailech. Pokud nechcete, aby vám unikly důležité změny, neváhejte náskontaktovat.
Příští týden se můžete opět těšit na další díl z nové série článků věnované Novele zákona o veřejném zdravotním pojištění, tentokrát na téma vysoce inovativní léčivé přípravky (VILP).
Naše znalosti, Vaše příležitost.
Články z rozhodovací praxe čerpají
z veřejně dostupných textů rozhodnutí MZ ČR a rozhodnutí
SÚKL. Na stránkách společnosti Pharmeca a.s. je možné průběžně sledovat přehled vydaných
rozhodnutí SÚKL a MZ ČR v oblasti cen a úhrad.